تحريم‌ها موجب از دست دادن بازار جهانی برای صنايع‌دستی ايران شده است

مديركل ميراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان گفت: «طی سال‌های تحريم متاسفانه ما بخش عمده بازار جهانی محصولات صنايع‌دستی خود را از دست داده‌ايم و محصولات بسياری جايگزين كالاهای ايرانی در بازار هدف شده است. تجار ايرانی بايد تلاش كنند تا اين ذائقه جهانی ازدست‌رفته را برگردانند.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان در سی و چهارمین جلسه شورای استانی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار زنجان که امروز یکشنبه ۳ دی ۹۶ در محل اتاق بازرگانی زنجان عنوان کرد: «تحریم‌ها موجب شده میزان درآمد از حوزه صادرات صنایع‌دستی میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این ضربه‌ای است که به صادرات کشور ما از تحریم‌ها وارد شده است.» 

او ادامه داد: «مشکلات صادرات صنایع‌دستی به دو گروه تولیدکنندگان و تجار و قوانین و مقررات تقسیم می‌شود. در بحث تولیدکنندگان و تجار مشکل ما عدم تطبیق محصولات صنایع‌دستی با نیازهای بازار هدف است.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان با اشاره به نبود بازرگانان و تجار تخصصی صنایع‌دستی، بیان کرد: «از دیگر مشکلات اصلی حوزه تولید و صادرات صنایع‌دستی، نبود بازرگانان و تجار تخصصی در این حوزه است. بحث فقدان پایانه‌های تخصص صنایع‌دستی، نداشتن تعریف درست از کد تعرفه‌های اختصاصی صنایع‌دستی از دیگر مشکلات حوزه صادرات صنایع‌دستی است.» 

یحیی رحمتی در خصوص سختی‌های صادرات زیورآلات سنتی اظهار کرد: «بحث زیورآلات سنتی یکی از پتانسیل‌های صنایع‌دستی استان زنجان است که متاسفانه به واسطه این‌که بانک مرکزی تضامین خاصی می‌خواهد و مکاتبات به درازا می‌کشد مشکلی به مشکلات حوزه صادرات صنایع‌دستی ما افزوده شده که گریبان ملیله زنجان را گرفته است.» 

به گفته این مسئول، نبود صنایع‌دستی در بسته حمایتی و مشوق‌های صادراتی که در کل دنیا وجود دارد ولی در کشور ما نیست و ضعف در حوزه تبلیغات و بازاریابی از مشکلات این بخش محسوب می‌شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان، در خصوص برندینگ در محصولات صنایع‌دستی گفت: «در حوزه استانی ما موضوع بسته‌بندی و نبود برند خاص در محصولات صنایع‌دستی را داریم. در زنجان نام افراد به عنوان برند تولید یک محصول صنایع‌دستی شناخته می‌شود که در خارج از کشور این‌طور نیست.» 

رحمتی فقدان آمار و اطلاعات دقیق و بروز در بخش بازرگانی را یکی از مشکلات صادرات صنایع‌دستی دانست و اظهار کرد: «فقدان استاندارد در تولید، خواب بالای سرمایه در این بخش، عدم بهره‌گیری از طرح‌های نو و جدید برای ارائه به بازار با توجه به سلیقه روز منطبق با بازار از دیگر مشکلات بخش صادرات صنایع‌دستی در زنجان و کشور است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396100320